Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies.

 

Polityka cookie

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

facebook x youtube linkedin

Aktualności

19 lipca 2024 | Różne

Ruszyły konsultacje HRJ

Wraz z Ministerstwem Infrastruktury, Centralnym Portem Komunikacyjnym, PKP Polskie Linie Kolejowe i Urzędu Transportu Kolejowego rozpoczynamy konsultacje z pasażerami i branżą kolejową w ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy.

Prace nad projektem HRJ trwają od 2022 r., a prognozę ruchu pasażerskiego na lata 2031-2040, na podstawie, której zaplanowano układ połączeń dalekobieżnych, opracowano przy pomocy Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT). Jej ewaluacja została przeprowadzona za pomocą Zintegrowanego Modelu Ruchu (ZMR) opracowanego przez ekspertów CUPT.

Projekt HRJ realizowany jest wspólnie przez:

  • Ministerstwo Infrastruktury (odpowiedzialne m.in. za segment PSO oraz ramy funkcjonowania rynku kolejowego w Polsce),
  • PKP PLK (odpowiedzialne za alokację przepustowości i umowy ramowe z przewoźnikami),
  • CPK (odpowiedzialny za koordynację prac merytorycznych nad HRJ oraz budowę nowych linii dużych prędkości w Polsce),
  • CUPT (odpowiedzialne za wsparcie merytoryczne projektu),

przy współpracy z UTK (dba o to, aby proces przygotowania HRJ nie dyskryminował żadnego zainteresowanego podmiotu).

Czym jest HRJ

HRJ jest cyklicznym rozkładem jazdy pociągów pasażerskich, opartym na stałych liniach komunikacyjnych. Dzięki niemu połączenia kolejowe powinny zostać dobrze zaplanowane. Stworzą przez to spójny system, który zapewni przewidywalność i łatwe przesiadki. W HRJ przyjęty zostanie gwarantowany standard oferty przewozowej, co oznacza odpowiednio dużą częstotliwość kursowania pociągów oraz ich rozłożenie w dobie i w trakcie roku. Przyjęte rozwiązania powinny być stabilne, czytelne dla pasażera i niewymagające częstych zmian.

Horyzontalny Rozkład Jazdy wdroży koncepcję dostępu do krajowego systemu kolei dalekobieżnej z każdego powiatu (bezpośrednio, koleją regionalną, autobusem dowozowym). W trakcie konsultacji projektu, wspólnie z marszałkami województw, zostanie określona odpowiedzialność za kolejowe lub autobusowe połączenia dowozowe.

HRJ będzie niezbędnym narzędziem do liberalizacji rynku przewozów kolejowych w Polsce i jednocześnie bazą dla organizatora przewozów, która pozwoli na stworzenie precyzyjnego planu transportowego dla krajowych i międzynarodowych przewozów dalekobieżnych. Na bazie HRJ uruchomione zostaną przetargi na wybór operatorów dla przewozów dotowanych (PSO – Public Service Obligation) w ramach kontraktów wieloletnich. Przydzielona zostanie też przepustowość dla przewozów komercyjnych na liniach konwencjonalnych i dużych prędkości. W rezultacie w grudniu 2030 r. uruchomiony zostanie cykliczny rozkład jazdy, który zapewni większą dostępność pociągów, dogodne ich ze sobą skomunikowanie oraz niższe ceny biletów.

Idea HRJ

Ideą przewodnią HRJ jest, aby planowane do wdrożenia rozwiązania były wypracowane wspólnie z rynkiem. Dlatego też do udziału zaproszeni są zarówno przewoźnicy, którzy już działają na rynku, jak i całkiem nowe podmioty zainteresowane wejściem na polski rynek.

Konsultacje HRJ

Celem konsultacji jest m.in. wypracowanie dogodnych połączeń do pociągów dalekobieżnych z każdego powiatu i ustalenie zasad funkcjonowania rynku po 2030 r. Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) jest istotnym krokiem w kierunku liberalizacji rynku przewozów kolejowych w Polsce.

Konsultacje w zakresie HRJ odbędą się w drugiej połowie 2024 r. Na dedykowanej stronie internetowej przedsięwzięcia będzie można zapoznać się z założeniami dla oferty przewozowej w rozkładzie jazdy 2034/2035, czyli po wybudowaniu m.in. linii Y Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań). W trakcie procesu konsultacji zostaną udostępnione dane analityczne opracowane na bazie prognozy ruchu.

Aby wziąć udział w procesie konsultacyjnym, przewoźnicy kolejowi powinni zarejestrować się na dedykowanej stronie HRJ. Formularz zgłoszeniowy można wypełnić do 31 sierpnia 2024 r.

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia

scroll back to top