TOB o badaniach społecznych w Zintegrowanym Modelu Ruchu
W Centrum Unijnych Projektów Transportowych trwają prace nad Zintegrowanym Modelem Ruchu (ZMR), którego celem będzie wypełnienie warunków finansowania inwestycji transportowych w perspektywie finansowej 2021 – 2027 oraz wsparcie planowania strategicznego w sektorze transportu. Model na poziomie krajowym obejmie między innymi: transport drogowy, kolejowy, lotniczy i wodny śródlądowy. Jednym z działań, których rezultaty zostaną wykorzystane przy budowie ZMR, jest rozpoczęty w sierpniu br. pilotaż ogólnopolskich badań społecznych mających dostarczyć wiedzę na temat sposobów podejmowania decyzji związanych z realizowaniem podróży przez mieszkańców Polski.
W związku z prowadzonymi pracami CUPT zorganizowało kolejne spotkanie Transportowego Obserwatorium Badawczego. Tym razem rozmawiano o badaniach społecznych w Zintegrowanym Modelu Ruchu.
Podczas spotkania teoretycy i praktycy z Polski i Czech, przedstawiciele administracji publicznej (MI, MFiPR, GUS, MGMiŻŚ), środowiska naukowego, beneficjentów POIiŚ oraz eksperci z inicjatywy Jaspers dyskutowali nad problemem zbierania danych o preferencjach społecznych związanych z wyborem środka transportu.
Punktem wyjścia do dyskusji było przedstawienie założeń metodologicznych, które zostały przyjęte w badaniu zleconym przez CUPT. Ujęcie zjawisk ruchowych w czasie i przestrzeni oraz poznanie ich motywacji wymaga przeprowadzenia wywiadów ankietowych na wiarygodnej statystycznie, reprezentatywnej próbie osób podróżujących, dysponentów pojazdów, oraz na wykonaniu badań i pomiarów ruchu. W gronie eksperckim zastanawiano się jakie problemy ze zbieraniem danych od respondentów występują podczas realizacji tego typu badań. Wskazywano przede wszystkim na duży odsetek odmów uczestnictwa w badaniu, przez co trudno jest zapewnić reprezentatywną próbę badawczą, a tym samym rzetelność wyników.
Uczestnicy mieli możliwość skonfrontować polskie doświadczenia z doświadczeniami czeskiego Ministerstwa Transportu, które wspólnie z Centrum Badań Transportowych niedawno przeprowadziło pierwsze krajowe badanie zachowań podróżnych w Czechach.
Podczas dyskusji poruszono również kwestie problemów biur projektowych przy zbieraniu danych ruchowych na potrzeby modelowania a także możliwości ich rozwiązania. Wskazywano na brak standardów dotyczących procesu ankietowania, zwłaszcza w kontekście kwestionariusza ankiety. Wiąże się to uzyskiwaniem niedoskonałych danych, a to natomiast powoduje tworzenie niedoskonałych modeli zazwyczaj nieadekwatnych do oczekiwań zamawiających.
Dużo miejsca poświęcono kwestii pozyskiwania danych z innych źródeł niż ankiety. Podkreślano, że w tej kwestii też jest dużo problemów. Nawet od jednostek państwowych nie jest możliwe uzyskanie danych publicznych. Jednym z pomysłów na rozwiązanie tego problemu byłoby uwzględnienie preferencji transportowych w Ogólnopolskim Spisie Powszechnym (najbliższy już w 2021).
W pracach nad ZMR, CUPT planuje wykorzystywać i integrować rozwiązania wypracowane w pracach nad innymi modelami ruchowymi stosowanymi w Polsce, jak również szeroko udostępniać wyniki własnych prac, w tym wyniki badania pilotażowego.
Bez poznania preferencji społecznych nie da się opracować rzetelnego i wiarygodnego modelu ruchu – podkreślił Paweł Engel Dyrektor Departament Analiz Transportowych w CUPT.
Szczegółowe podsumowanie można znaleźć w zakładce Transportowe Obserwatorium Badawcze.
Zintegrowany Model Ruchu
![Udział Pracowników CUPT w Konferencji „Modelling. Modelowanie podróży i prognozowanie ruchu”](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2024/07/modelling-24-1-z-1_624-454x260.jpg)
Udział Pracowników CUPT w Konferencji „Modelling. Modelowanie podróży i prognozowanie ruchu”
Z przyjemnością informujemy o udziale CUPT, jako patrona oraz prelegenta w konferencji MODELLING, która odbyła się w dniach 6-7 czerwca 2024 r. w Krakowie.
Więcej
![Zapraszamy do lektury: Vademecum do modelowania ruchu](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2024/06/vademecum_482-454x260.png)
Zapraszamy do lektury: Vademecum do modelowania ruchu
Opracowanie przygotowane przez ekspertów, jest kompleksowym przewodnikiem po zagadnieniach związanych z modelowaniem ruchu i analizami transportowymi. Publikacja ta dostarcza nie tylko teoretycznych podstaw, ale również praktycznych wskazówek, które mogą być pomocne w tworzeniu własnych narzędzi i analiz.
Więcej
![Podpisaliśmy porozumienie o współpracy przy realizacji Pomorskich Badań Ruchu 2024](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2024/02/zdjecie-z-konferencji-pbpr_909-454x260.png)
Podpisaliśmy porozumienie o współpracy przy realizacji Pomorskich Badań Ruchu 2024
W środę, 14 lutego 2024 r. w Sali Herbowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa inaugurująca Pomorskie Badania Ruchu 2024.
Więcej![Opracowaliśmy Poradnik Użytkownika Zintegrowanego Modelu Ruchu](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2024/02/poradnik2_235-454x260.png)
Opracowaliśmy Poradnik Użytkownika Zintegrowanego Modelu Ruchu
Z myślą o obecnych i przyszłych użytkownikach Zintegrowanego Modelu Ruchu stworzyliśmy specjalny poradnik, który w przystępny sposób omawia możliwości wykorzystania tego modelu oraz sposobu pracy z nim w określonych obszarach.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15