facebook x youtube linkedin

Aktualności

23 października 2024 | FEnIKS

Kolejowe ABC po raz trzeci z dofinansowaniem UE

Nosorożec Rogatek powraca w nowej edycji! Urząd Transportu Kolejowego podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, uzyskując ponad 62 mln zł dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko w perspektywie na lata 2021-2027. Dzięki temu można kontynuować działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na kolei.

„Centrum Unijnych Projektów Transportowych koncentruje się na wspieraniu Beneficjentów w zakresie racjonalnego i efektywnego wykorzystania środków unijnych przy realizacji projektów o polegających na budowie lub modernizacji infrastruktury transportowej, w tym zakupie sprzętów i pojazdów.  Niezależnie od tego, w portfolio umów o dofinansowanie CUPT nie brakuje przedsięwzięć z zakresu edukacji lub promocji. Niektóre z projektów, dzięki swojej wartości i atrakcyjności oraz wieloletniemu dofinansowaniu z Funduszy Europejskich, wyrobiły sobie nie tylko niepowtarzalną markę, ale i rozpoznawalność. Bardzo ważne, że Fundusze Europejskie już po raz trzeci wpierają realizację tego projektu związanego z bezpieczeństwem na kolei.” – mówi Joanna Lech, Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Więcej uczestników i szersza grupa docelowa

Kampania Kolejowe ABC III to kontynuacja edukacyjnej podróży, której celem jest nauka właściwego zachowania w pobliżu torów oraz reagowania w sytuacjach zagrożenia. Nowa edycja projektu obejmuje jeszcze większą liczbę uczestników i poszerza grupę docelową.

Edukacja skierowana jest głównie do dzieci – przyszłych kierowców i użytkowników transportu publicznego. Niemniej jednak, dzieci, które uczą się zasad bezpieczeństwa od najmłodszych lat, często wpływają na zachowania dorosłych, przypominając im o właściwych postawach.

„Edukując dzieci dziś, tworzymy również bezpieczniejsze jutro. Wszystkie działania realizowane w trakcie naszej kampanii okazały się niezwykle atrakcyjne, co daje szansę, że edukacyjny przekaz zostanie przez najmłodszych zapamiętany. To właśnie w tym tkwi fenomen Kampanii Kolejowe ABC – już trzeciej edycji. W tej odsłonie tworzymy atrakcyjny przekaz również do młodzieży z ostatnich klas szkoły podstawowej” – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Edukatorzy UTK prowadzą zajęcia, które łączą naukę z zabawą. Interaktywne aplikacje, nowoczesne technologie, konkursy i gry wspierają proces przyswajania wiedzy o bezpieczeństwie na kolei. Dzieci i młodzież rozwijają zdolności poznawcze, takie jak uwaga i myślenie przyczynowo-skutkowe, oraz uczą się bezpiecznego poruszania się w pobliżu linii kolejowych.

Nowości III edycji

W poprzednich edycjach kampania była skierowana do przedszkolaków oraz uczniów klas I-VI. W trzeciej edycji do grupy odbiorców dołączyli uczniowie klas VII-VIII. Zajęcia będą wzbogacone o nowoczesne technologie, takie jak gogle VR, hologramy oraz interaktywne aplikacje, co zwiększy ich atrakcyjność.

Realizacja projektu ruszyła w październiku 2023 r. i potrwa do grudnia 2027 r. W tym czasie Urząd Transportu Kolejowego planuje przeprowadzić około 1 200 bezpłatnych lekcji, które obejmą 36 000 dzieci z całej Polski. Nową edycję, jak i poprzednie dwie, wspierają Fundusze Europejskie. Całkowity koszt projektu wyniesie prawie 78 mln zł.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

„Dzięki realizowanym inwestycjom unijnym polskie pociągi jeżdżą coraz szybciej i częściej, docierając również w miejsca, gdzie ruch kolejowy był zawieszony przez wiele lat. Tym bardziej musimy zadbać o edukację w zakresie bezpieczeństwa na kolei, w co wpisuje się Kampania Kolejowe ABC” – skomentował działania UTK Przemysław Kalinka z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Na wpływ inwestycji unijnych na bezpieczeństwo wskazał również Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

„Jednym z priorytetów sektora transportu programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 jest zapewnienie bezpieczeństwa kolejowego, co wynika wprost z polityki europejskiej. Cel realizujemy m.in. poprzez projekty edukacyjno-promocyjne takie jak „Kampania Kolejowe ABC III”. Dzięki rozpoznawalności kampanii oraz atrakcyjnej formule zajęć edukacyjnych, efektywnie podnosimy świadomość dzieci i młodzieży dotyczącą zasad bezpieczeństwa” – powiedział Jarosław Orliński.

Z kolei Adrian Mazur, dyrektor Departamentu Strategii Transportu w Ministerstwie Infrastruktury zwrócił uwagę na wpływ „Kampanii Kolejowe ABC” na bezpieczeństwo we wszystkich środkach transportu.

„Nie zapominamy o najmłodszych uczestnikach ruchu kolejowego. Ich edukacja w zakresie odpowiedniego zachowywania się w pociągu czy na peronie jest bardzo istotna i przyczynia się do zmniejszenia wypadków i zdarzeń z udziałem dzieci i młodzieży. Ponadto pokazywanie prawidłowych wzorców zachowań na kolei będzie procentować zwiększeniem bezpieczeństwa w innych środkach transportu. Stosowanie się do zasad bezpieczeństwa, uważność i odpowiedzialność są niezbędne niezależnie od tego, czy podróżujemy pociągiem, samochodem, czy samolotem. Tego typu akcje dodatkowo kształtują też pozytywny stosunek do transportu publicznego zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych” – powiedział w imieniu wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka.

Kampania Kolejowe ABC III ma na celu dotarcie do jak największej liczby osób, w tym rodziców, nauczycieli i wychowawców. Właśnie dlatego oprócz zajęć edukacyjnych, planowana jest szeroko zakrojona kampania medialna, obejmująca spoty reklamowe, rodzinne pikniki edukacyjne i konkursy.

Sukces Rogatka

Od stycznia 2017 r. do września 2023 r. UTK z dużym sukcesem przeprowadził prawie 1100 lekcji dla ponad 32 000 dzieci. Spoty kampanii obejrzało ponad 35 mln osób, a w 20 piknikach edukacyjnych wzięło udział ponad 64 000 uczestników. W ramach kampanii organizowane były również niestandardowe wydarzenia. Takie jak, ot choćby, konkurs, w którym nagrodą główną było wykonanie muralu w centrum Warszawy według zwycięskiego pomysłu, a także konkurs, którego zwycięskie prace zostały wyświetlone podczas wydarzeń plenerowych we Wrocławiu i Lublinie na wideomapingu 3D. Lokomotywy z grafiką kampanii i jej bohaterem Rogatkiem można było spotkać w całej Polsce.

Udostępnij

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Dofinansowane przez Unię Europejską – NextGenreationEU

scroll back to top