Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście: Nowe perspektywy dla transportu morskiego
Dzisiaj podpisaliśmy pre-umowę z Urzędem Morskim w Szczecinie, która umożliwi zrealizowanie projektu „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.
Port Świnoujście, jako kluczowy punkt na mapie żeglugi morskiej, odgrywa istotną rolę w transporcie towarów i pasażerów. Jednak obecnie istniejący tor podejściowy, znany jako trasa Północna, napotyka pewne ograniczenia – obecny tor podejściowy do Świnoujścia, znany jako trasa Północna, ma głębokość 14,5 m.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na większe statki i bezpieczniejszą nawigację konieczne jest pogłębienie toru podejściowego do 17 m, które zaplanowano w ramach projektu. Pomóc w tym przedsięwzięciu mają środki z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Cele projektu
Realizacja projektu nowego toru podejściowego do Portu Świnoujście przyniesie szereg korzyści. Po pierwsze, umożliwi bezpieczny transport wodny dla większej ilości statków o większych parametrach, co wpłynie korzystnie na rozwój portu i handlu morskiego. Po drugie, poprawa bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym przyczyni się do zminimalizowania potencjalnych zagrożeń.
Również zwiększenie przepustowości infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu pozwoli na zmniejszenie prawdopodobieństwa występowania kolejek statków na istniejącym torze podejściowym, co poprawi efektywność procesu logistycznego.
Zakres projektu i przewidywane działania
Nowy tor podejściowy będzie utworzony na akwenie żeglugowym o głębokości 17,0 m i szerokości 500 m. Trasa toru będzie przebiegała na odcinku wyjściowym z portu w Świnoujściu, wzdłuż toru podejściowego istniejącego, a za kotwicowiskiem 1B tor wodny skręci na północny-wschód. Dzięki dobrze zaplanowanemu układowi, nie będzie konieczności pogłębiania poza Polskimi Obszarami Morskimi (POM), czyli z ominięciem wód terytorialnych państwa ościennego, co znacznie ułatwi proces budowy.
Ważnym aspektem projektu jest przestrzeganie prawa i środowiska naturalnego. Wszelkie procedury administracyjne, środowiskowe i transgraniczne zostaną w pełni przestrzegane, co pozwoli na spokojny rozwój infrastruktury portowej.
Wizja efektów
Zaplanowany w ramach projektu tor podejściowy do Portu Świnoujście to nie tylko rozwiązanie problemów istniejącej infrastruktury, ale także wizja rozwoju i nowych możliwości. Pozwoli na przyciągnięcie większej liczby statków, a także umożliwi obsługę jednostek o większych parametrach, co pozytywnie wpłynie na gospodarczy potencjał regionu.
Projekt przyczyni się do pełnego włączenia Portu Świnoujście w łańcuch transportowy, a także likwidacji tzw. „wąskiego gardła” w transporcie morskim do portu, otwierając nowe perspektywy dla rozwoju gospodarczego i turystycznego.
Przewiduje się, że nowy tor podejściowy przyczyni się do umocnienia pozycji Portu Świnoujście jako strategicznego węzła żeglugowego i zwiększy konkurencyjność tego regionu na mapie europejskiego transportu morskiego.
Świnoujście szykuje się do nowych wyzwań, a nowy tor podejściowy jest kluczem do sukcesu.
Szczegóły projektu
Przewidywany okres realizacji III kwartał 2027 – I kwartał 2029
Szacunkowy koszt całkowity w mln PLN – 7331,025
Szacunkowy koszt kwalifikowalny w mln PLN – 7331,025
Szacunkowa kwota dofinansowania UE w mln PLN – 2805,77
FEnIKS
![Kolej na Was! Rozpoczynamy nabór wniosków o dofinansowanie FEnIKS – „Kolej miejska – nabór 1”](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2024/06/2_439-454x260.png)
Kolej na Was! Rozpoczynamy nabór wniosków o dofinansowanie FEnIKS – „Kolej miejska – nabór 1”
Ogłaszamy nabór konkursowy w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Nabór dotyczy projektów z zakresu kolei miejskiej w działaniu 05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei.
Więcej![Nabór niekonkurencyjny dla GDDKiA](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2024/04/cupt-nabor-gddkia_527-454x260.jpg)
Nabór niekonkurencyjny dla GDDKiA
Ogłaszamy nabór niekonkurencyjny w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Nabór z łączną kwotą dofinansowania ponad 3,5 mld złotych kierujemy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Więcej![Ruszył niekonkurencyjny nabór wniosków w ramach pomocy technicznej](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2023/09/nabor-cupt-feniks_162-454x260.jpg)
Ruszył niekonkurencyjny nabór wniosków w ramach pomocy technicznej
Wystartował nabór niekonkurencyjny w ramach PT FEnIKS dla służb administracyjnych wojewodów, służb nadzoru budowlanego na szczeblu centralnym i wojewódzkim oraz służb konserwatorów zabytków na szczeblu centralnym i wojewódzkim, realizujących zadania związane z inwestycjami infrastrukturalnymi w zakresie POIiŚ, FEnIKS, CEF i CEF2 w 2024 r.
Więcej![Zapowiedź konferencji „Dzieci i seniorzy w transporcie publicznym – zadanie dla projektów z FEnIKS”](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2024/03/save-the-date-kopia_153-454x260.jpg)
Zapowiedź konferencji „Dzieci i seniorzy w transporcie publicznym – zadanie dla projektów z FEnIKS”
Już niebawem, bo 11-12 czerwca 2024 r. odbędzie się kolejna konferencja w ramach Transportowego Obserwatorium Badawczego. Tym razem tematem będą „Dzieci i seniorzy w transporcie publicznym – zadanie dla projektów z FEnIKS”.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15