Umowa o dofinansowanie budowy północnej obwodnicy Krakowa
Dzisiaj w CUPT miało miejsce uroczyste podpisanie umowy o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dla projektu budowy północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52.
Całkowita wartość projektu wyniesie prawie 1,7 mld złotych, z czego dofinansowanie unijne to ok. 700 mln złotych. Beneficjentem środków unijnych będzie Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycja znacznie poprawi komfort podróży oraz istotnie podniesie bezpieczeństwo ruchu drogowego. Północna obwodnica Krakowa zmniejszy ruch w mieście i pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców. Cieszę się, że za poprawą bezpieczeństwa nie tylko mieszkańców Krakowa, ale też innych podróżujących stoi pokaźne wsparcie ze środków UE w postaci dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – mówi Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Nowa północna obwodnica Krakowa to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, przede wszystkim mieszkańców Krakowa. Niewątpliwie droga, wybudowana z zachowaniem najwyższych przewidzianych standardów, przyczyni się również do poprawy komfortu podróży i jej przyspieszenia.
Budowana obecnie Północna Obwodnica Krakowa jest inwestycją kluczową dla układu drogowego Małopolski i aglomeracji krakowskiej. Ukończenie tej inwestycji pozwoli uwolnić ulice Krakowa od nadmiaru spalin i ruchu ciężarowego. Będzie się ona także łączyła z drogą ekspresową S7 prowadzącą w kierunku Warszawy. Fakt, że ta droga uzyskuje unijne dofinansowanie, jest bardzo ważnym sygnałem oraz dobrą wiadomością dla każdego, komu zależy na szybkim rozwoju infrastruktury drogowej w naszym kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prawie 12 km nowej i bezpiecznej obwodnicy
Zasadniczą częścią projektu jest budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52 o długości 11,48 km.
Początkiem budowy jest teren gminy Wielka Wieś w powiecie krakowskim, gdzie projektowana droga połączy się z istniejącym odcinkiem drogi ekspresowej S52 w istniejącym węźle „Modlnica”.
Z kolei zakończeniem budowy północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52 będzie miejsce włączenia w planowany węzeł „Kraków-Mistrzejowice”, łączący obwodnicę z drogą ekspresową S7.
Projektowany odcinek będzie przebiegał równolegle do istniejącego przebiegu DK79. W okolicach miejscowości Węgrzce w gminie Zielonki przyszła droga przetnie istniejący ciąg DK7, przechodząc na jego wschodnią stronę, aby połączyć się z planowanym przebiegiem drogi S7 oraz planowanym węzłem „Kraków-Mistrzejowice”.
Trasa posiada ograniczoną dostępność, która będzie realizowana przez 4 węzły. Na całym odcinku przewidziano przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu oraz pasem awaryjnym.
Udzielone z Funduszy Europejskich dofinansowanie dla północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 zapewni wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku: wschód-zachód na północnej stronie miasta. Realizujemy tę inwestycję dla poprawy warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu oraz zwiększenia komfortu życia i bezpieczeństwa mieszkańców. Droga będzie przede wszystkim ważnym elementem dla ruchu tranzytowego w regionie i w kraju. Obwodnica będzie miała też duże znaczenie dla miasta, ponieważ poprawi przepustowość transportu drogowego Krakowa – mówi Grzegorz Puda, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej.
Działania projektowe
Projekt obejmuje:
- budowę płn. obwodnicy Krakowa w ciągu S52: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) o długości 11,48 km,
- budowę 3 węzłów drogowych: „Zielonki”, „Węgrzce”, „Batowice”,
- rozbudowę węzła „Modlnica”,
- budowę Obwodu Utrzymania Drogi „Modlnica” wraz z budynkiem adm. – socjalnym i budynkami towarzyszącymi,
- budowę obiektów inżynierskich w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania zrealizowanej infrastruktury (m.in. mosty, tunele, wiadukty, przepusty),
- budowę dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów,
- rozbiórkę, budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych krzyżujących się z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz możliwości jej przekroczenia,
- budowę ekranów akustycznych,
- budowę przepustów i przejść dla zwierząt oraz innych urządzeń ochrony środowiska,
- budowę systemu odprowadzania wód deszczowych z powierzchni dróg wraz z budową kanalizacji deszczowej,
- budowę urządzeń podczyszczających wodę deszczową spływającą z projektowanego pasa drogowego do odbiorników takich jak istniejące cieki lub projektowane zbiorniki wód deszczowych,
- demontaż, przebudowę i budowę oświetlenia drogowego (m.in. w ramach węzłów),
- budowę oraz/lub przebudowę uzbrojenia terenu, tj. sieci elektroenergetycznych (średniego oraz niskiego napięcia), wodociągowych, gazowej, kanalizacji teletechnicznej, kanału technologicznego oraz sieci wodno – kanalizacyjnej i sieci melioracyjnych w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji,
- budowę i/lub przebudowę elementów infrastruktury drogowej (chodniki, ciągi pieszo – rowerowe, ścieżki rowerowe, zjazdy, wjazdy i przejazdy, zatoki autobusowe),
- budowę pasów technologicznych w ograniczonym zakresie,
- budowę urządzeń organizacji ruchu i bezp. ruchu drogowego (bariery energochłonne, osłony przeciwolśnieniowe, ogrodzenie drogi ekspresowej),
- wyburzenia budynków i obiektów budowlanych kolidujących z budowaną drogą,
- budowę elementów Systemu Zarzadzania Ruchem,
- wykonanie wycinki istniejącej zieleni,
- wykonanie nasadzeń zieleni drogowej.
Szczegóły projektu
Beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Numer i nazwa projektu: POIS.04.02.00-00-0058/2a. Budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52
Całkowity koszt projektu : 1 670 562 898,72PLN
Koszty kwalifikowalne : 800 000 000,00 PLN
Dofinansowanie UE: 680 000 000,00 PLN
POIiŚ 2014-2020
![Dofinansowanie dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na prace na odcinku Kiełpinek – Glincz](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2023/12/s-26-prace-na-linii-kolejowej-nr-32_654-454x260.jpg)
Dofinansowanie dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na prace na odcinku Kiełpinek – Glincz
Dzisiaj, 12 grudnia 2023 r., podpisaliśmy umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o dofinansowanie dla projektu „Prace na odcinku Kiełpinek – Glincz”.
Więcej![Nowe publikacje o dostępności w transporcie](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2023/08/dostepnosclab-8-spotkanie-cupt_696-454x260.jpg)
Nowe publikacje o dostępności w transporcie
Dobrze zaprojektowana, wdrożona i zadbana dostępność ma ogromne znaczenie w rozwijaniu wielu kompetencji zarówno społecznych, jak i zawodowych. Dlatego wydaliśmy trzy kolejne publikacje dotyczące zagadnień związanych z dostępnością w transporcie – serdecznie zachęcamy do lektury!
Więcej![Zmieniamy polską kolej – nowa publikacja od CUPT i Ministerstwa Infrastruktury](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2023/09/zmieniamy-polska-kolej_494-454x260.png)
Zmieniamy polską kolej – nowa publikacja od CUPT i Ministerstwa Infrastruktury
Z okazji 15. edycji Międzynarodowych Targów Trako 2023 wydaliśmy nową edycję publikacji „Zmieniamy polską kolej”, dedykowaną w szczególności dla wszystkich pasjonatów kolejnictwa i profesjonalistów z branży. Serdecznie zachęcamy do lektury!
Więcej![Fundusze europejskie dla nowoczesnego transportu – nowa publikacja od CUPT](https://www.cupt.gov.pl/wp-content/uploads/2023/09/publikacja_272-454x260.png)
Fundusze europejskie dla nowoczesnego transportu – nowa publikacja od CUPT
Zachęcamy do zapoznania się z naszą najnowszą publikacją, promującą efektywne wykorzystanie funduszy europejskich na rzecz rozwoju transportu w Polsce.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15