5G i nowoczesne technologie cyfrowe w dostępie do transportu publicznego
17 października po raz 7. spotkaliśmy się w ramach cyklu Dostępność 2030+. Webinar „Wykorzystanie 5G i nowoczesnych technologii cyfrowych w dostępie do transportu publicznego” skupił się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych oraz dostępności transportu dla osób z niepełnosprawnościami. Wydarzenie zostało zorganizowane w kontekście rozwoju infrastruktury cyfrowej oraz wyzwań związanych z implementacją Europejskiego Aktu o Dostępności.
Powitanie i wprowadzenie
Spotkanie otworzył Paweł Engel, Zastępca Dyrektora Departamentu Analiz Transportowych CUPT, który przedstawił główne założenia wydarzenia. Skupił się na konieczności dostosowania transportu publicznego do nowych standardów technologicznych oraz wymogów wynikających z przepisów europejskich i krajowych.
Wymagania przepisów europejskich
Dr Krzysztof Mirosław Czechowski, Koordynator ds. dostępności w ZUS, omówił kluczowe przepisy europejskie oraz ustawę o dostępności niektórych produktów i usług. Zwrócił uwagę na rosnącą potrzebę integracji technologii z transportem publicznym, aby spełniać oczekiwania nie tylko osób sprawnych, ale i tych z niepełnosprawnościami. Przytoczył przykłady obowiązków nałożonych przez dyrektywy unijne, które w najbliższych latach wpłyną na projektowanie i modernizację infrastruktury transportowej. Na koniec podkreślił, że nic nie uda się zrobić, jeśli nie zmieni się świadomość osób pracujących w transporcie. Nawet najbardziej dostosowany tabor czy infrastruktura, nie zastąpi empatii.
Nowoczesne systemy sprzedaży biletów
Dr Krzysztof Heller, ekspert ds. transportu, przedstawił analizę nowoczesnych systemów dystrybucji i sprzedaży biletów, podkreślając ich znaczenie w kontekście dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Nowoczesne rozwiązania, jak bilety elektroniczne, platformy mobilne oraz systemy bezdotykowe, są kluczowe w eliminacji barier w dostępie do transportu. Ekspert wskazał, że wprowadzenie 5G może dodatkowo przyspieszyć i usprawnić działanie tych systemów, co przełoży się na lepsze doświadczenia użytkowników.
Dobre praktyki z krajów UE
W kolejnej części webinaru dr Heller przytoczył przykłady dobrych praktyk z innych krajów Unii Europejskiej. Opisał, jak państwa takie jak Niemcy, Szwecja czy Holandia wdrożyły zaawansowane systemy biletowe, które są w pełni dostępne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przykłady te mogą być inspiracją dla możliwych wdrożeń w Polsce.
System FALA i testy użytkowników
Po przerwie głos zabrała Anna Kozub-Lewna, Koordynator zespołu Dział Strategii Projektów i Procesów InnoBaltica Sp. z o.o., która zaprezentowała wnioski z testów systemu FALA z udziałem użytkowników. System ten, będący innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie zarządzania ruchem oraz sprzedaży biletów, opiera się na technologii 5G. Testy pokazały, że technologia ta znacząco poprawia jakość obsługi, zwiększa szybkość przetwarzania danych oraz ułatwia dostęp do usług, zwłaszcza osobom z niepełnosprawnościami. Kozub-Lewna podkreśliła, że kluczowym aspektem była bezpośrednia współpraca z użytkownikami końcowymi, która pozwoliła na dostosowanie systemu do ich realnych potrzeb.
Technologia 5G w systemach sprzedaży biletów
Podczas kolejnej prelekcji dr Krzysztof Heller ponownie przedstawił możliwości, jakie niesie ze sobą technologia 5G, w kontekście dystrybucji i sprzedaży biletów. Wyjaśnił, że 5G umożliwia szybsze i bardziej niezawodne połączenia, co ma kluczowe znaczenie w systemach, które muszą działać w czasie rzeczywistym. Technologia ta pozwala również na wprowadzenie nowych rozwiązań, takich jak inteligentne systemy biletowe, które mogą automatycznie dostosowywać się do potrzeb użytkowników.
Analiza CUPT
Paweł Engel z CUPT zaprezentował wyniki analizy przeprowadzonej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), która wskazuje, że choć technologia 5G jest kluczowym elementem modernizacji transportu publicznego, to nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na jego efektywność. Zwrócił uwagę na potrzebę kompleksowego podejścia, które uwzględnia również tradycyjne rozwiązania, jak np. dostosowanie infrastruktury fizycznej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, informacje pasażerskie dostępne również na przystankach a nie tylko w aplikacjach internetowych. Niezwykle istotne jest tworzenie długoterminowych strategii z uwzględnieniem zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych rozwiązań oraz inwestycje w edukację i szkolenia dla personelu i użytkowników, w tym programy dedykowane seniorom. Ważne jest również projektowanie transportu użytecznego stąd konieczność regularnych konsultacji społecznych i zbierania opinii pasażerów, z naciskiem na włączenie głosu starszych mieszkańców.
Podsumowanie
Webinar zakończył się podsumowaniem, w którym organizatorzy podkreślili znaczenie współpracy międzysektorowej w celu zapewnienia powszechnej dostępności transportu publicznego. Technologie, takie jak 5G, mogą znacząco wpłynąć na rozwój tego sektora, jednak kluczowe jest, aby ich wdrożenie było zgodne z potrzebami wszystkich użytkowników, zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami. Spotkanie dostarczyło uczestnikom wielu cennych informacji na temat współczesnych trendów w dostępności transportu publicznego oraz znaczenia technologii 5G w usprawnieniu systemów sprzedaży biletów. W spotkaniu wzięło udział 88 przedstawicieli wszystkich interesariuszy szeroko rozumianego transportu.
Przepisy i zalecenia dotyczące dostępności w komunikacji miejskiej, zarówno na poziomie unijnym, jak i polskim, mają na celu zapewnienie równego dostępu do transportu publicznego, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, a także rodziców z małymi dziećmi. Poniżej znajduje się lista najważniejszych regulacji i wytycznych w tej dziedzinie.
Przepisy unijne
- Dyrektywa 2019/882 w sprawie wymagań dotyczących dostępności produktów i usług („European Accessibility Act”)
Wprowadza obowiązki w zakresie dostępności środków transportu publicznego, w tym autobusów, tramwajów, przystanków oraz systemów informacyjnych.
Wymagania dotyczące usług transportowych: Obowiązek zapewnienia dostępu do informacji o rozkładach jazdy, dostępnych przystankach oraz usługach transportowych w formie dostępnej dla osób z różnymi niepełnosprawnościami (np. osoby z dysfunkcją wzroku i słuchu).
Systemy sprzedaży biletów: Muszą być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Rozporządzenie (UE) nr 181/2011 w sprawie praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym
Dotyczy zarówno transportu krajowego, jak i międzynarodowego.
Prawo do pomocy: Osoby o ograniczonej sprawności ruchowej mają prawo do bezpłatnej pomocy na dworcach autobusowych i w pojazdach, w tym przy wsiadaniu i wysiadaniu, pod warunkiem wcześniejszego powiadomienia.
Szkolenia personelu: Przewoźnicy są zobowiązani do przeszkolenia personelu, aby byli w stanie odpowiednio obsługiwać osoby z niepełnosprawnościami.
- Dyrektywa 2001/85/WE dotycząca pojazdów o liczbie miejsc siedzących powyżej ośmiu, w tym pojazdów do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej
Dyrektywa ta wprowadza szczegółowe wymagania techniczne dotyczące autobusów i tramwajów, w tym:
- Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami: Pojazdy muszą być wyposażone w udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością (np. niskopodłogowe autobusy, rampy, odpowiednia przestrzeń na wózki inwalidzkie).
- Systemy informacji pasażerskiej: Powinny być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym z dysfunkcjami wzroku i słuchu.
- Dyrektywa 2010/40/UE w sprawie inteligentnych systemów transportowych (ITS)
Zachęca do wdrażania inteligentnych systemów transportowych, które mają na celu ułatwienie dostępności do komunikacji publicznej, w tym poprzez systemy informacyjne w czasie rzeczywistym i cyfrowe rozwiązania wspomagające mobilność osób z niepełnosprawnościami.
Przepisy krajowe:
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o transporcie zbiorowym
Dostępność pojazdów: Ustawa zobowiązuje organizatorów transportu do zapewnienia dostępności usług komunikacji zbiorowej dla wszystkich obywateli, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Zasady realizacji przewozów: Organizatorzy są zobowiązani do planowania tras i rozkładów jazdy w taki sposób, aby uwzględniały potrzeby osób starszych i z niepełnosprawnościami.
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Umożliwia finansowanie projektów transportowych z funduszy publicznych, w tym tych, które mają na celu dostosowanie transportu publicznego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia
Określa wymagania techniczne dla autobusów i tramwajów, w tym dotyczące:
- Wyposażenia w rampy i windy ułatwiające dostęp dla osób na wózkach inwalidzkich.
- Oznaczeń dla osób niewidomych i słabowidzących.
- Wyświetlaczy i informacji dźwiękowych w pojazdach, które muszą być czytelne i dostępne dla osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu.
- Krajowy Program Dostępności Plus 2018–2025
Program rządowy, którego celem jest eliminacja barier w dostępie do transportu publicznego, z szczególnym naciskiem na dostosowanie infrastruktury transportowej i pojazdów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Cele Programu:
- Dostosowanie przystanków, dworców oraz środków transportu publicznego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Rozwój nowoczesnych systemów informacyjnych i biletowych dostosowanych do potrzeb różnych grup społecznych.
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
Ustawa ta nakłada na organizatorów transportu obowiązek udostępniania informacji o rozkładach jazdy, zmianach w ruchu i dostępności środków transportu w formie cyfrowej, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi dostępności cyfrowej.
Zalecenia i wytyczne:
- Wytyczne Ministerstwa Infrastruktury dotyczące projektowania dostępnych przystanków i dworców
Dokumenty te zawierają szczegółowe zalecenia dotyczące przystanków, peronów i węzłów przesiadkowych, aby były one w pełni dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością.
- Wytyczne PFRON dotyczące transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami
Zalecenia opracowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), obejmujące rekomendacje dotyczące ułatwień w pojazdach oraz na przystankach.
Wytyczne związane z realizacją funduszy unijnych
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r.
Dotyczące wspólnych przepisów dla funduszy europejskich, w tym Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Funduszu Spójności (FS), Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), które są kluczowe dla finansowania projektów transportowych w Polsce. Główne zasady to:
- Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami: Projekty współfinansowane z funduszy unijnych, w tym dotyczące infrastruktury transportowej, muszą być dostępne dla wszystkich, w szczególności dla osób z ograniczoną mobilnością. Wymaga to dostosowania zarówno pojazdów, jak i infrastruktury (przystanki, dworce, systemy biletowe).
- Utrzymanie zasady dostępności w całym cyklu projektu: W ramach realizacji projektów transportowych, od planowania po wdrożenie i eksploatację, należy uwzględniać zasady dostępności. Obejmuje to zarówno elementy fizyczne (np. rampy, niskopodłogowe autobusy), jak i cyfrowe (systemy informacji pasażerskiej dostosowane do osób z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu).
- Promowanie projektów zrównoważonych: Unia Europejska, poprzez fundusze, wspiera zrównoważone projekty, które obejmują dostępność jako kluczowy element w projektowaniu systemów transportowych. Z tego względu, wszystkie inwestycje muszą być zaplanowane tak, aby były dostępne dla wszystkich grup społecznych.
- Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021–2027
Wytyczne dot. zasad równościowych opisują jednolity sposób realizacji dwóch zasad horyzontalnych: zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości kobiet i mężczyzn przez instytucje systemu wdrażania na wszystkich etapach realizacji m.in. programowania, wdrażania, monitorowania i ewaluacji oraz sposób koordynacji działań związanych z zapewnieniem przestrzegania zasad.
Dokument wskazuje m.in. proponowane kryteria wyboru projektów, w tym opis zastosowania standardu minimum w ramach EFS+ (załącznik nr 1).
Elementem Wytycznych są także standardy dostępności, których spełnianie jest wymagane przy realizacji projektów współfinansowanych z funduszy europejskich.
Nowym elementem wytycznych w tym okresie programowania jest też Karta Praw Podstawowych i Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych oraz procedury ich przestrzegania.
Zasady horyzontalne UE: Niedyskryminacja i równość szans
- Niedyskryminacja
Zasada ta ma na celu zapobieganie wszelkim formom dyskryminacji, w tym ze względu na niepełnosprawność, wiek, płeć, pochodzenie etniczne czy orientację seksualną, podczas realizacji projektów transportowych. Zgodnie z Art. 21 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, żaden obywatel nie może być wykluczony z możliwości korzystania z transportu publicznego na podstawie dyskryminacji.
Wdrażanie zasady niedyskryminacji w projektach: Wszystkie inwestycje w infrastrukturę transportową współfinansowane z funduszy unijnych muszą być dostępne dla osób o różnych potrzebach, bez względu na ich wiek, płeć, stan zdrowia czy stopień niepełnosprawności. Należy zapewnić, aby wszyscy pasażerowie mieli jednakowy dostęp do środków transportu, przystanków, systemów informacji oraz systemów biletowych.
Szkolenie personelu: Przewoźnicy i operatorzy transportowi są zobowiązani do szkolenia swoich pracowników z zakresu obsługi osób z różnymi potrzebami, aby mogli oni skutecznie zapewnić pomoc osobom z niepełnosprawnościami.
- Równość szans i płci
Unia Europejska promuje także zasadę równości szans, w szczególności równości płci, jako jeden z głównych aspektów realizacji projektów. W kontekście transportu publicznego oznacza to, że wszyscy obywatele – niezależnie od płci, wieku, pochodzenia etnicznego czy stopnia niepełnosprawności – muszą mieć zapewniony równy dostęp do usług transportowych.
Dostępność transportu dla osób starszych i rodziców z dziećmi: Oprócz osób z niepełnosprawnościami, projekty muszą uwzględniać potrzeby innych grup narażonych na wykluczenie, takich jak osoby starsze oraz rodzice z małymi dziećmi, które mogą napotkać bariery w korzystaniu z tradycyjnych środków transportu.
Projekty promujące równość szans: Wdrażanie nowoczesnych systemów transportowych, np. niskopodłogowych autobusów i tramwajów, systemów informacji dostępnych dla osób niewidomych oraz aplikacji dostosowanych do potrzeb osób starszych, jest niezbędnym elementem każdego projektu realizowanego z funduszy UE.
Relacje z wydarzeń
23 października 2024 | FEnIKSKolejowe ABC po raz trzeci z dofinansowaniem UE
Uroczyście wymieniliśmy się podpisanymi umowami z Urzędem Transportu Kolejowego na dofinansowanie Kampanii Kolejowe ABC. Będzie to już 3. dofinansowana ze środków unijnych edycja tej kampanii edukacyjnej. Kwota dofinansowania z UE wynosi ponad 62 mln złotych.
Więcej 08 października 2024 | RóżneForum Obywatelskie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otwarte – „Kolej na dobre przesiadki”
5 października 2024 roku zainaugurowano pierwsze Forum Obywatelskie poświęcone przyszłości transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wydarzenie pod hasłem „Kolej na dobre przesiadki” zgromadziło mieszkańców, ekspertów i przedstawicieli władz, by wspólnie wypracować rozwiązania usprawniające system komunikacji transportowej w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Tarnowskich Górach i okolicznych gminach.
Więcej 26 września 2024 | Transportowe Obserwatorium BadawczePodsumowanie 40-tego spotkania TOB
W zeszłym tygodniu, 19 września, odbyło się 40-te spotkanie Transportowego Obserwatorium Badawczego pod nazwą “Pasażerski transport przyszłości”. W wydarzeniu wzięło udział ponad 140 osób, reprezentujących szeroko rozumiany sektor transportu. Spotkanie składało się z czterech prezentacji, dwóch paneli dyskusyjnych oraz dwóch dyskusji.
Więcej 13 września 2024 | Relacje z wydarzeńO funduszach UE podczas śniadania prasowego
11 września 2024 roku gościliśmy u siebie przedstawicieli mediów na zorganizowanym śniadaniu prasowym. Tematem przewodnim spotkania było podsumowanie 20 lat dofinansowań unijnych na infrastrukturę transportową w Polsce i przedstawienie zarysu programów z perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15