Transport kolejowy - CUPT

  • Zobacz, jak zmieniamy Polską Kolej – publikacja dostępna

    Zachęcamy serdecznie do zapoznania się z najnowszym wydaniem broszury „Zmieniamy Polską Kolej” przygotowanej przez nas we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Urzędem Transportu Kolejowego .

    Dowiesz się m.in.:

    • kto spośród przewoźników w ostatnim czasie zyskał, a kto stracił,
    • jak rozwija się kolej dzięki dofinansowaniu UE i nie tylko,
    • co przyniesie branży kolejowej perspektywa finansowa 2021- 2027,
    • dokąd zmierza polska kolej,
    • co słychać na rynku przewozów intermodalnych.

    Publikacja jest tez dostępna w wersji angielskiej.

    Miłej lektury!

  • Fundusze Europejskie zwiększają możliwości przewozów przez Czechowice–Dziedzice

    Dzięki dofinansowaniu z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę” podróżni zyskują lepsze warunki dostępu do pociągów w Czechowicach–Dziedzicach, Zabrzegu Goczałkowicach Zdroju. Nowe mosty, wiadukty, tory, urządzenia sterowania zwiększą możliwości kolei na trasach międzynarodowych, krajowych i regionalnych.

    Pasażerowie skorzystają z wygodnej i nowoczesnej stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Zmieniają się przystanki. Już wygodniej wsiadamy do pociągów w Zabrzegu, podobnie będzie w Goczałkowicach Zdroju. Wszystkie perony dostosowywane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stosowane są m.in. windy oraz pochylnie. Montowane są nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring.

    Efektem wykonanych prac na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg jest zapewnienie podroży z Czechowic-Dziedzic do Zabrzegu i dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa. Wykonawca wymienił podtorze, tor, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

    Nowe perony, mosty wiadukty i tory, dla sprawnych podroży koleją

    Ponad 250 pracowników i kilkadziesiąt maszyn angażuje wykonawca w realizacji projektu. Na stacji Czechowice-Dziedzice budowany jest nowy peron oraz przygotowywany tor i sieć trakcyjna. Będą nowe przejścia pod torami na stacji oraz przy ul. Kolejowej. Po zakończeniu prac przy pierwszym peronie i udostępnieniu go podróżnym, prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory. W Goczałkowicach Zdroju budowane są nowe perony oraz przejście podziemne. Szeroki zakres prac wymagał czasowego wyłączenia przystanku z obsługi.

    Widać już konstrukcje nowego mostu nad Wisłą. Zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most nad rzeką Iłownicą. Prace obejmowały wymianę toru, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów. Przebudowywana jest linia na odcinku Czechowice – Goczałkowice Zdrój oraz Czechowice – Zabrzeg. Wymieniane są tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

    Przez most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrój a Czechowicami-Dziedzicami pociągi będą kursowały po dwóch torach położonych na osobnych trzyprzęsłowych konstrukcjach. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Nowa przeprawa kolejowa zapewni bezpieczne podróże i przewóz towarów. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów. Nowym mostem pojedziemy 2022 roku. O bezpieczne kursowanie pociągów zadbają dyżurni ruchu w nowoczesnym lokalnym centrum sterowania, które planowane jest do uruchomienia na koniec 2021 roku.

    Efektem inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Inwestycja poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu.  Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana 119 rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

    Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła- Czechowice – Dziedzice - Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.

    • Wartość projektu: 111 709 099,00 EUR
    • Wydatki kwalifikowane: 111 709 099,00 EUR
    • Wysokość dofinansowania UE: 94 952 734,00 EUR
    • Wysokość dofinansowania BP: 16 756 365,00 EUR

     

    źródło: PKP PLK S.A

  • Ogłoszenie konkursu w Działaniu 5.2 – Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T

    Od 1 do 30 września 2021 roku można składać wnioski o dofinansowanie projektów w ramach Osi Priorytetowej V – Rozwój transportu kolejowego w Polsce(Działanie 5.2 – Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T).

  • Fundusze Europejskie zmieniają polski transport kolejowy

    Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 wagonów, które zmodernizowała PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki. Dofinansowanie UE w ramach dwóch projektów, realizowanych przez PKP Intercity, wynosi ponad 650 mln zł, z czego dofinansowanie UE modernizacji wagonów 141A-20 to prawie 80 mln zł. Odnowione wagony będą przeznaczone do wykorzystania w obsłudze połączeń w całej Polsce.

    182869226 212342203748139 6300311923901338930 n

    60 wagonów jest przewidzianych na trasy:

    • • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
    • • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
    • • Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście;
    • • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.;
    • • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

    Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy spełniają wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się

    182667536 308404570917268 3709838827983341905 n

    Modernizacja wagonów typu 141A-20 (wagony łączone 1. i 2. klasy). jest elementem projektów:

    POIS.05.01.00-00-0022/17 „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”

    • Całkowita wartość projektu: 1 349 646 633,99 PLN
    • Wydatki kwalifikowane: 805 010 758,61 PLN
    • Dofinansowanie UE: 402 505 379,30 PLN

    Projekt obejmuje:

    1. modernizację 183 wagonów (wagony typu B bezprzedziałowe, przedziałowe, wagony typu AB oraz COMBO) do Vmax ≥ 160 km/h.
    2. modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 do prędkości max 160 km/h.
    3. modernizację 6 lokomotyw spalinowych do prowadzenie prac manewrowych na następujących stacjach/bocznicach kolejowych:

    - Szczecin Zaleskie Łęgi (3 szt.)

    - Wrocław Główny (2 szt.)

    - Poznań Główny (1 szt.)

    oraz w szczytach sezonowych lub w sytuacjach awaryjnych będą wykorzystywane do prowadzenia lekkich pociągów pasażerskich (m.in. w relacji Szczecin – Kołobrzeg, Wrocław – Kudowa Zdrój).

    1. zakup 6 pojazdów szynowo-drogowych celem usprawnienia prac manewrowych.
    2. modernizację 5 stacji postojowych/bocznic kolejowych

    POIS.05.01.00-00-0023/17 „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”

    • Całkowita wartość projektu: 1 155 544 490,03 PLN
    • Wydatki kwalifikowane: 774 633 440,58 PLN
    • Dofinansowanie UE: 251 224 672,75 PLN

    Projekt obejmuje:

    1. zakup oraz modernizację taboru, tj. zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych; modernizację 152 wagonów (wagony typu B bezprzedziałowe, przedziałowe, wagony typu AB oraz COMBO) oraz modernizację 7 lokomotyw spalinowych do prowadzenia prac manewrowych.
    2. modernizację 3 stacji postojowych/bocznic kolejowych, tj. Warszawa Grochów (modernizacja sieci ogrzewania wagonów 3kV, urządzenia srk w rejonie lokomotywowni, budowa myjni okresowej, modernizacja myjni mechanicznej, instalacja monitoringu CCTV); Przemyśl Bakończyce (budowa myjni); Kołobrzeg (modernizacji istniejącej bocznicy Kołobrzeg, w celu dostosowania infrastruktury do wymaganych standardów obsługi taborów). Zakup tokarki podtorowej, stanowiska do sprawdzania nacisków zestawów kołowych na szynę  oraz manewrowego pojazdu drogowo-szynowego na stację Warszawa Grochów.

     

  • Nowoczesne i komfortowe podróże koleją dzięki Funduszom Europejskim

    Odbiór pierwszych wagonów COMBO za nami. Podczas dzisiejszej konferencji mogliśmy wspólnie z beneficjentem PKP intercity odebrać i obejrzeć pierwsze ze zmodernizowanych wagonów typu 111A-30 COMBO. Zmodernizowane wagony będą wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Z myślą o komforcie podróży pojazdy zostaną wyciszone. Numery foteli będą oznaczone dodatkowo alfabetem Braille`a. W wagonach  będzie specjalny przedział dla dwóch niepełnosprawnych pasażerów oraz dwóch opiekunów. Przedział ten zostanie wyposażony w pełnowymiarowe fotele oraz dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa.

    received 573873000199922

    W ramach dwóch projektów POIiŚ zostanie zmodernizowanych łącznie 60 wagonów typu 111A-30 COMBO, które będą pierwszymi takimi pojazdami w Polsce.

    Dofinansowanie UE w ramach dwóch projektów, realizowanych przez PKP Intercity, wynosi ponad 650 mln zł, z czego dofinansowanie UE modernizacji wagonów COMBO blisko 102 mln zł. Odnowione wagony będą przeznaczone do wykorzystania w obsłudze połączeń w całej Polsce.

    Oprócz odbioru pierwszych wagonów, podczas konferencji beneficjent ogłosił przystąpienie do programu Dostępność +. Program jest kluczowym elementem w zapewnieniu możliwości swobodnego poruszania się dla wszystkich ludzi, bez wykluczania osób z niepełnosprawnościami. Koncentruje się na dostosowaniu przestrzeni publicznej, architektury, transportu i produktów do wymagań wszystkich obywateli.

    PKP 18

    received 190322799574373

    CUPT od 2016 r. prowadzi działania mające na celu zwiększenie społecznej świadomości dotyczącej dostępności zarówno wśród beneficjentów, jak i samych pracowników instytucji. W ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej w CUPT zrealizowano szereg działań uświadamiających wagę dostępności w transporcie poprzez realizację spotkań (z uwagi na pandemię odbywały się on line), i publikację opracowań, które wskazują dobre praktyki warte zastosowania w projektach przygotowywanych do realizacji w następnej perspektywie finansowej.

    Zapraszamy zapoznania się z działaniami na stronie CUPT, w zakładce „Dostępność”
    https://www.cupt.gov.pl/dostepnosc/wydarzenia

    received 453538475950556

    Modernizacja 60 wagonów COMBO jest elementem projektów:

    POIS.05.01.00-00-0022/17 „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”

    • Całkowita wartość projektu: 1 349 646 633,99 PLN
    • Wydatki kwalifikowane: 805 010 758,61 PLN
    • Dofinansowanie UE: 402 505 379,30 PLN

    POIS.05.01.00-00-0023/17 „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”

    • Całkowita wartość projektu: 1 155 544 490,03 PLN
    • Wydatki kwalifikowane: 774 633 440,58 PLN
    • Dofinansowanie UE: 251 224 672,75 PLN
  • Wstępna kwalifikacja projektów w ramach działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T POIiŚ 2014-2020

    WSTĘPNA KWALIFIKACJA PROJEKTÓW

    w ramach działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego

    poza TEN-TPOIiŚ 2014-2020

     

    Centrum Unijnych Projektów Transportowych Instytucja Pośrednicząca

    dla osi priorytetowych III/IV/V/VI Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020

    informuje o rozpoczęciu wstępnej kwalifikacji projektów na inwestycje w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe

     w ramach Osi Priorytetowej V Rozwój transportu kolejowego w Polsce

     

    konkurs żółty zielony po zmianie

     

    Wstępna kwalifikacja projektów polega na przeprowadzeniu naboru wniosków o udzielenie pomocy publicznej na projekty w zakresie modernizacji wagonów towarowych w zakresie zmniejszenia emisji hałasu polegającej na zastąpieniu żeliwnych wstawek hamulcowych wstawkami kompozytowymi oraz dostosowaniu pozostałych elementów wagonów towarowych do tego zastąpienia w ramach POIiŚ 2014-2020 oraz na dokonaniu ich wstępnej oceny przez CUPT pod kątem kwalifikowania się projektu do otrzymania pomocy.

    Wstępna kwalifikacja ma charakter fakultatywny, służy umożliwieniu potencjalnym beneficjentom jak najwcześniejsze rozpoczęcie prac nad realizacją projektów.Projekty te są objęte zasadami udzielania pomocy publicznej. Wniosek o udzielenie pomocy publicznej ma na celu wstępne potwierdzenie spełnienia zasad zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym UE.

    Rozpoczęcie prac w ramach projektu przed złożeniem woupp oraz otrzymaniem wstępnego potwierdzenia, że projekt kwalifikuje się do otrzymania pomocy, powoduje brak spełnienia jednego z warunków zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym UE – tzw. efektu zachęty i oznacza brak możliwości udzielenia dofinansowania (pomocy publicznej).[1]

    Rozpoczęcie prac rozumiane jest jako rozpoczęcie robót związanych z inwestycją będącą przedmiotem dofinansowania lub pierwsze wiążące zobowiązanie do zamówienia sprzętu lub inne zobowiązanie, w wyniku którego niemożliwe jest już wycofanie się z inwestycji.

    Pozytywne rozpatrzenie ww. wniosku nie jest równoznaczne z udzieleniem wnioskodawcy pomocy publicznej objętej wnioskiem. Złożenie wniosku o udzielenie pomocy publicznej oraz wynik jego oceny nie warunkuje możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie projektu oraz uzyskania dofinansowania.

    Nabór wniosków, wybór projektów do dofinansowania oraz udzielenie pomocy publicznej zostaną dokonane zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Dz.U. 2020 poz. 185).

    Wybór projektów do dofinansowania nastąpi w trybie konkursowym, o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1146 z późn. zm.). Zgodnie z art. 52 ww. ustawy, podstawę dofinansowania projektu stanowi umowa o dofinansowanie projektu. Umowa ta może zostać zawarta, jeżeli projekt spełnia wszystkie kryteria, na podstawie których został wybrany do dofinansowania. Jednym z horyzontalnych kryteriów merytorycznych II stopnia jest kryterium dotyczące zgodności projektu z przepisami o pomocy publicznej.

    Wnioski mogą być składane przez podmioty planujące korzystać z dofinansowania na realizację projektów z zakresu zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe, przed  rozpoczęciem prac w ramach projektów. Centrum Unijnych Projektów Transportowych wstępnie ocenia, czy dany projekt kwalifikuje się do otrzymania pomocy.

    Złożenie wniosku jest możliwe w terminie od dnia opublikowania niniejszego ogłoszeniado momentu zawarcia umowy o dofinansowanie dla projektu, z zastrzeżeniem, że po terminie zakończenia naboru wniosków o dofinansowanie w ramach konkursu, mogą być składane do CUPT jedynie wnioski o udzielenie pomocy publicznej dotyczące projektów, dla których został złożony wniosek o dofinansowanie, a po rozstrzygnięciu konkursu dla projektów wybranych do dofinansowania.

    Wnioski należy składać:

    - w formie pisemnejw dni robocze w kancelarii CUPT w godzinach jej pracy (8.15-16.15), pod adresem siedziby CUPT: Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Warszawa 00 - 844, Plac Europejski 2lub przesłać listem poleconym na wyżej wymieniony adres z dopiskiem „Wstępna kwalifikacja - działanie 5.2". 

    lub

    - w formie elektronicznej, podpisanej kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez ePUAP
    z dopiskiem „Wstępna kwalifikacja - działanie 5.2”.

    Do wniosku należy dołączyć podpisany wydruk zakładki „WOUPP Dofinansowanie” z pliku „Pomocniczy arkusz ciche hamulce WOUPP”.

    [1] Należy pamiętać, że w przypadkach, w których doszło do rozpoczęcia prac nad projektem już po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pomocy publicznej lub po zawarciu umowy o dofinansowanie, w projekcie co do zasady nie powinny być dokonywane jakiekolwiek istotne zmiany. Za istotne należy uznać w szczególności zmiany powodujące zauważalną (mającą znaczenie) zmianę przedmiotu projektu w stosunku do zobowiązania mającego swe źródło we wniosku o udzielenie pomocy publicznej lub umowie o jego dofinansowanie, wpływające na kwotę pomocy, powodujące uzyskanie przez beneficjenta korzyści pierwotnie niezałożonej w projekcie, czy wpływające na konkurencję w postępowaniu dotyczącym wyboru projektów, o której mowa w art. 37 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. 2018, poz. 1431 z późn. zm.). Wprowadzenie istotnych zmian oznacza, że mamy do czynienia z nowym projektem, innym niż ten, o dofinansowanie którego beneficjent wnioskował lub na który udzielono mu pomocy publicznej.

     

    Aktualizacja 19.04.2021 r.

    15 kwietnia 2021 roku odbyło się webinarium dotyczące wstępnej kwalifikacji projektów na inwestycje w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe. Wydarzenie zostało zorganizowane przez CUPT, przy udziale Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, dedykowane potencjalnym Beneficjentom projektów.

    Podczas webinarium w ramach pierwszego wystąpienia, przekazano informacje potencjalnym wnioskodawcom o najważniejszych założeniach dotyczących udzielenia dofinansowania dla projektów. Następnie zaprezentowano informacje na temat programu pomocowego, efektu zachęty oraz stanowisk KE w tej kwestii. Ostatnim etapem webinarium było omówienie wniosku o udzielenie pomocy publicznej (woupp) w zakresie wymagań CUPT oraz przebiegu procesu oceny.

    Materiały z webinarium znajdują się poniżej.

     

  • Dofinansowanie z UE dla nowo otwartego dworca w Imbramowicach

    Zakończyła się dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko inwestycja w zakresie przebudowy dworca kolejowego w Imbramowicach na Dolnym Śląsku. Z nowego obiektu już mogą korzystać pierwsi podróżni.

  • Wsparcie EU dla nowo otwartego dworca w Janikowie

    Dofinansowany ze środków UE, unowocześniony, komfortowy i przyjazny dla środowiska - dworzec w Janikowie właśnie przyjmuje pierwszych podróżnych.

  • Zakończyliśmy kolejny etap prac nad krajowym modelem transportowym (ZMR)

    Zgodnie z zapowiedziami, w CUPT zostały zakończone zasadnicze prace nad Zintegrowanym Modelem Ruchu w części prognostycznej.

  • We have completed another milestone on the national transportation model (ZMR)

    As announced, the core work on the National Transport Model in the forecasting part has been completed by the CEUTP.

  • [31.12.2020] We have completed another milestone on the national transportation model (ZMR)

    As announced, the core work on the National Transport Model in the forecasting part has been completed by the CEUTP.

  • Czwarty przebudowany dworzec otwarty na Podlasiu

    Po zakończonej przebudowie, dofinansowanej ze środków unijnych, dworzec w Siemiatyczach dołączył do listy odnowionych obiektów infrastruktury kolejowej.

  • Ruszyły tarcze dużej i małej maszyny do drążenia tuneli kolejowych w Łodzi

    Rozpoczęło się drążenie tuneli, które kolejowym tunelem średnicowym połączą Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”, który jest współfinansowany w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie UE to ponad 1,2 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.

  • The shields of the large and small machine for drilling railroad tunnels in Łódź have been started

    The drilling of the tunnels that will connect Łódź Fabryczna with Łódź Kaliska and Łódź Żabieniec via a cross-city railway tunnel has begun. The investment is carried out under the project entitled “Restoring the capacity of the Łódź Railway Junction (TEN-T), Stage II, Section Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” which is co-financed under the Infrastructure and Environment Programme. The value of the project is over PLN 1.7 billion, of which the EU co-financing is over PLN 1.2 billion. The work is scheduled to be completed by the end of 2022.

  • Pierwsze mazowieckie dworce na Rail Baltice w budowie

    Od listopada ruszyła budowa pierwszych mazowieckich dworców na Rail Baltice. Nowoczesna bryła, dbałość o komfort wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz proekologiczne rozwiązania – w takiej formule PKP S.A. realizuje wspomniane inwestycje dofinansowane ze środków europejskich.

  • First Mazovia stations on Rail Baltica under construction

    Since November, the construction of the first Mazovian railway stations on Rail Baltica has started. Modern design, attention to comfort of all groups of passengers, including people with disabilities, and pro-environmental solutions - this is the formula in which PKP S.A. implements the above mentioned investments co-financed from European funds.

  • Półmetek projektu twiningowego: podsumowanie dotychczasowego wsparcia administracji drogowej w Albanii

    Współpraca bliźniacza to program zainicjowany przez Komisję Europejską, którego głównym celem jest wspieranie instytucji publicznych oraz przyczynianie się do rozwoju nowoczesnych administracji. Twinning to przede wszystkim partnerska współpraca, która polega na dzieleniu się najlepszymi praktykami i standardami Unii Europejskiej. Pozwala ona nawiązać długotrwałe kontakty między partnerami. 

    Głównym celem projektu jest wzmocnienie potencjału administracji drogowej w Albanii, w tym  w zakresie planowanie i zarządzanie projektami drogowymi zgodnie ze standardami i najlepszymi praktykami UE. Na konferencji online z udziałem CUPT podsumowaliśmy dotychczasowe działania w projekcie.  

    Podczas konferencji  przedstawiono  wyzwania w dziedzinie transportu drogowego stojące przed Albanią oraz sposoby, w jakie projekt twinningowy na nie odpowiada. Wydarzenie było także okazją do podsumowania podjętych do tej pory przez albański zarząd dróg i partnerów projektu działań.

    Twinning infographic ENG 1

    Projekt "Strengthening the capacity of the Albanian Road Authority in applying  good governance practices for planning, managing, procuring, implementing and maintaining road investments" realizowany jest przez ekspertów z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Urzędu Zamówień Publicznych, oraz chorwackiego Ministerstwa Gospodarki Morskiej, Transportu i Infrastruktury.

    Głównym beneficjentem projektu jest Albanian Roads Authority (ARA), albański zarządca dróg, odpowiednik polskiej GDDKiA. Budżet przewidziany na realizację projektu to 1 300 000,00 EUR. Realizacja dwuletniego projektu rozpoczęła się jesienią 2019 roku.

    Realizacja projektu  przyczynia się do poprawy jakości zarządzania systemem transportowym. Wdrożone rozwiązania będą miały wpływ na większą wydajność i potencjał administracyjny ARA i innych albańskich instytucji współpracujących na tym obszarze. 

    W ramach tego przedsięwzięcia polscy eksperci przekazują wiedzę i doświadczenie także poprzez wzmacnianie potencjału administracji albańskiej do identyfikacji, wdrażania i utrzymania projektów infrastrukturalnych.

    Oczekiwane rezultaty dotyczą zarówno pomocy w dostosowaniu obowiązującego prawodawstwa oraz odpowiednich procedur w zakresie zamówień publicznych do standardów unijnych i poprawy bezpieczeństwa drogowego, jak również przygotowanie koncepcji i planu reformy tej instytucji.

    Projekty twinningowe są od wielu lat jednym z ważniejszych mechanizmów współpracy między krajami członkowskimi Unii Europejskiej a krajami kandydującymi do niej.

     

     

    źródło: MFiPR

  • Ponad 475 milionów złotych z UE na projekty kolejowe i drogowe

    Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło dziś z trzema beneficjentami: PKP PLK S.A, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i Urzędem Transportu Kolejowego, trzy umowy o dofinansowanie na ponad 475 mln zł z Funduszy Unii Europejskiej. Dwa projekty: kolejowy i drogowy będą realizowane na Śląsku. Natomiast trzeci, szkoleniowo-edukacyjny będzie realizowany na terenie całego kraju.

  • Over PLN 475 million from the EU for railway and road projects

    The Centre for EU Transport Projects concluded three co-financing agreements with three beneficiaries today: PKP PLK S.A, General Directorate for National Roads and Motorways and Railway Transport Office, for over PLN 475 million from the European Union Funds. Two projects: a railroad and a road project will be implemented in Silesia. The third, training and education project, will be implemented nationwide.

  • Rozpoczęła się przebudowa dworca Palędzie

    Podniesienie standardu obsługi podróżnych, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poprawa bezpieczeństwa oraz przywrócenie historycznego wyglądu dworca – to priorytety rozpoczynającej się przebudowy dworca w Palędziu.

Działanie 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T
Działanie 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T (kolej miejska – Infrastruktura)
previous arrow
next arrow
Slider
okladka1
okladkasierpien
okladkabiul copy copy